Najważniejszą rzeczą kwestią przy organizacji ślubu jest wybór idealnego miejsca. Przy szukaniu sali możemy kierować się opinią znajomych i rodziny, którzy byli już w tym miejscu. Warto przeglądnąć też wpisy zamieszczane na forach i internetowych stronach ślubnych. Powinniśmy też obejrzeć przynajmniej kilka sal ślubnych, by później wybrać z nich najlepszą. Decyzję najlepiej podejmować w domu, by nie ponieść przesadnym emocjom.

Przy wyborze sali należy zwrócić w pierwszej kolejności na lokalizację. Najlepszy dom weselny powinien znajdować się z dala od zgiełku, cichym i urokliwym miejscu. Ważne też, by znajdował w pobliżu kościoła. Długie dojazdy mogą bowiem znacznie utrudnić porządek organizacyjny i bardzo opóźnić przyjęcie weselne.

Ważne jest również pierwsze wrażenie i własna intuicja. Powinniśmy zwrócić uwagę, czy właściciel lokalu ewentualnie menadżer są punktualni, komunikatywni i kompetentny. W czasie oglądania sali, powinien być cały czas na miejscu, by mógł ewentualnie rozwiać wszelkie wątpliwości. Możemy też umówić się na jeszcze jedno obejrzenie sali, tuż przed innym przyjęciem ślubnym. Wtedy będziemy mieli okazję sprawdzić, czy menadżer nie jest przypadkiem ciągle zajęty czynnościami, które należą do obowiązków kucharzy czy kelnerów. Może to być bowiem sygnał, że być może nie będzie miał dla nas czasu podczas przyjęcia weselnego.

Powinniśmy również zorientować się, czy w domu weselnym znajduje się jedna czy kilka sal weselnych. Jeżeli już wybieramy lokal, w którym mieści się kilka sal, powinniśmy sprawdzić kilka kwestii. Po pierwsze, czy sale nie zostały bezpośrednio połączone. Po drugie, czy obsługa lokalu na samym początku wskaże gościom drogę do właściwej sali.

Kolejną ważną kwestią jest układ sali weselnej. Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie sali bankietowej z taneczną w otwarty sposób. Dzięki temu goście mogą cały czas uczestniczyć w przyjęciu, bez względu na to czy w danej chwili tańczą, czy siedzą przy stole. Jeśli sala sala bankietowa została zaś oddzielona od tanecznej, możemy mieć trudności z włączeniem wszystkich gości do wspólnej zabawy.

Podczas oglądania sali ślubnej powinniśmy również zwrócić uwagę na ilość miejscu. Niestety nagminnym zjawiskiem jest „upychanie” jak największej liczby weselników w stosunkowo niewielkiej sali przez właściciela lub menadżera lokalu. W czasie oglądania sali weselnej powinniśmy przede wszystkim zapytać, czy istnieje możliwość rozstawienia stołów i krzeseł w trakcie przyjęcia. Jeżeli tak, to na ile osób. Wtedy dopiero możemy sprawdzić, ile gości mogłoby się zmieścić w danym lokalu. Jednocześnie powinniśmy pamiętać o przynajmniej odrobinie przestrzeni między gośćmi siedzącymi przy jednym stole. Musimy też zatroszczyć się o swobodne przejście między stolikami, także przy odsuniętych krzesłach. Z drugiej strony zbyt duża wolna przestrzeń może spowodować wrażenie pustki i zbyt małej liczby zaproszonych gości. W takiej sytuacji pamiętajmy o dekoracjach, które zajmą trochę miejsca.

Przy komponowaniu menu weselnego powinniśmy uwzględnić 4-5 gorących posiłków, a także przystawki, zakąski i słodkości. Musimy też pamiętać o zróżnicowaniu menu, np. podaniu potraw mięsnych i dań wegetariańskich. Jeśli zaprosimy dużo rodzin z małymi dziećmi, dobrym pomysłem będzie menu dla dzieci i menu dla osób dorosłych.

Powinniśmy też zwrócić uwagę na następujące kwestie: ilość obsługi, wystrój i oświetlenie (zarówno w sali, jak i na zewnątrz), akustykę, zasilanie, parkiet taneczny i klimatyzację. Należy również sprawdzić wielkość parkingu i ogrodu. Jeżeli mamy gości z daleka lub planujemy poprawimy, należy zapytać właściciela lub menadżera o możliwość noclegu. Powinniśmy też poprosić o możliwość obejrzenia gotowej już sali przed innym przyjęciem weselnym. Dzięki temu będziemy mogli więcej rzeczy zobaczyć w praktyce. Niezbędną kwestią będzie też zadbanie o podpisanie stosownej umowy z właścicielem lub menadżerem lokalu.